Każdy właściciel eksploatowanego wózka widłowego powinien posiadać kilka dokumentów, przede wszystkim książkę eksploatacji wózka widłowego, zwaną też księgą rewizyjną, a także dziennik konserwacji wózka widłowego. Pierwszy z wymienionych to właściwie zbiór dokumentów zawierających informacje techniczne, protokoły badań i dokumentację odbiorczą. Znacznie częściej używa się i wypełnia dziennik konserwacji wózka widłowego.
Czym jest dziennik konserwacji wózka widłowego?
Dziennik konserwacji wózka widłowego jest zbiorem przeprowadzonych oraz odnotowanych przeglądów i napraw. Zawiera też informacje o wykonanych modernizacjach i wymianach części. Jedno z zaleceń Urzędu Dozoru Technicznego obliguje do prowadzenia dziennika konserwacji „każdego pojazdu jezdniowego unoszącego, należącego do kategorii urządzeń transportu bliskiego”. Za prowadzenie tego dokumentu odpowiedzialny jest konserwator wózków widłowych w danym zakładzie lub serwis wózków widłowych, z którym podjęto współpracę.
Prowadzenie dziennika konserwacji wózka widłowego
Liczba zapisów uzależniona jest od częstotliwości wykonywania przeglądów, które z kolei zależne są od formy dozoru technicznego (pełnego lub ograniczonego). Dziennik konserwacji wózka widłowego ma formę papierową i składa się z dwóch części. W pierwszej zamieszczane są takie informacje jak:
- dane pojazdu (producent, typ, numer seryjny, rok produkcji, data pierwszego dopuszczenia, numer ewidencyjny UDT),
- parametry pojazdu (masa własna, udźwig, wysięg, moment udźwigu, wysokość podnoszenia, kąt obrotu),
- dane właściciela, osoby odpowiedzialnej za sprzęt, operatorów oraz konserwatora nadzorującego stan techniczny.
W drugiej części znajdują się wpisy, których konserwator dokonuje w trakcie przeglądów. Zawierają:
- datę wykonania przeglądu,
- stan licznika (motogodziny),
- zakres czynności wykonanych w trakcie przeglądu,
- opinię dotyczącą sprawności pojazdu,
- datę kolejnego przeglądu.
Dziennik konserwacji należy wypełniać dokładnie i wyraźnie, a także chronić przed zabrudzeniem i zniszczeniem.